Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A szívbetegségek megelőzése a táplálkozás

2008.05.25

A  szívbetegségek kialakulásának megelőzésében a legfontosabb teendő a  kockázati tényezők kiküszöbölése.Ezek között első helyen kell említeni a vér  koleszterintalmának  normalizálását.A hazai lakosság  5o%-ának magas a vér koleszterintartalma.Közismert,hogy az orvosi szakirodalom kétféle koleszetrint különböztet meg az érkárosító hatású LDL-t és az érvédő HDL koleszterint.A táplálkozási rendet úgy kell kialakítani,hogy minél kevesebb érkárosító LDL koleszterin jusson a szervezetbe és minél több érvédő koleszterint vegyünk fel.A probléma természetesen ennél összetettebb,hiszen a kétféle koleszetrinnek nemcsak a mennyisége,hanem az egymáshoz való aránya is fontos.Harmadikként a vérszérum zsírszintjét is figyelembe kell venni,amit a triglicerid szint jelez.Ez a három komponens együtt alkotja a szérum koleszterint.Ezen anyagok mennyisége és egymáshoz való aránya a vérben alapvetően meghatározó a szívbetegségek megelőzésében.A szívkoszorúér betegség kialakulásának a hátterében legtöbbször a szervezet koleszterin anyagcsere zavara áll. Legfontosabb teendő ezért az állati eredetű sok érkárosító koleszterint tartalmazó ételek fogyasztásának csökkentése és a növényi eredetűek arányának a növelése,annál is inkább miután a legtöbb növényi olaj elősegíti a koleszterinszint csökkenését.A növényi eredetű ételekben több a telítetlen zsírsavat tartalmazó anyag amelyek nem károsítják az érrendszert és a szívet.A növényekben nagymennyiségben előforduló nyersrost is hozzájárul a LDL koleszterin csökkentéséhez,mert ezek hatására csökken a májban a koleszterinszintézis,másrészt a vízben oldódó rostok megkötik az epesavat ezzel megakadályozzák a koleszterin felszívódását a bélben.A rost ezenkivül javítja a bélműködést,megköti a mérgező,toxikus anyagokat így azok nem tudnak felszívódni a vastagbélben,ráadásul javítja a széklet konzisztenciáját,igy könnyű székletet csinál.A táplálékban elfogyasztott rostok kedvező étrendi és táplákozásélettani hatását ezért nem lehet túlbecsülni.Együnk ezért sok rostos növényi eredetű táplálékot zöldséget,gyümöcsöt és reggelire minimum négy -öt evőkanál műzlit! Külön érdemes felhívni a figyelmet az olajos mavak fogyasztására.Ezek kedvezően magas érvédőhatású zsírsav tartalma (omega zsírsavak) pótolhatatlan a szívbetegségek megelőzésében.Az alapvető teendő tehát a kedvező étrend kialakítása,amelyben csökkentik a zsíros húsok,a zsíros tej és tejtermék fogyasztását,külön kiemelendő a szalonna,a kolbász,az állati belsőségek,a hurka,a,vaj,a margarin és a tojás,mint a legtöbb érkárosító hatóanyagot tartalmazó táplálék.Zsír helyett használjunk növényi olajokat.Csökkentsük a finomított fehér cukrok fogyasztását,mert ezek közvetve akadályozzák a koleszetrin és a húgysav (köszvény!) kiürülését a szervezetből.A legkedvezőbb hatású táplálkozási stratégia a szívbetegségek megelőzése céljából a vegetáriánus,vagy azt megközelítő étrend.Külön szükséges hangsulyozni,hogy a kávéfogyasztás és a dohányzás hatására a szervezet koleszetrin háztartása felborul,jelentősen nő a koleszterin szintje.A szenvedéybetegségek káros hatása tehát ezzel tovább fokozódik.A szívrongáló táplálkozás másik kockázatos területe a túlzott sófogyasztás,ami a magas vérnyomás kialakulásának egyik legfontosabb kiváltó komponense,mert rongálja az erek falát és az éremeszesedés kiváltásában játszik szerepet.Vannak akik a pasztőrözésen átesett tejet is ide sorolják,vagyis igyunk lehetőleg natúr házi biotejet.Ezzel szemben a szívbarát ételek kategóriájába sorolhatók a citrusfélék,a citrom,a narancs, grapefruit,a hagymafélék,a retek,a cékla,a zöld leveles zöldsé -gek nyersen fogyasztva,a paradicsom,az alma,az articsóka.A zöld növényekben található klorofil a legjobb szívbarát táplálé -kok egyike,nyersen fogyasztva hatásos.Együnk sok sárgaré -pát,retket,karalábét,céklát,kaprot, petrezselymet,   vöröskáposz -tát,zeller zőldjét,fejes salátát.Javasolják a vas és klorofil és egyéb kedvező hatóanygtartalmuk miatt a csalán, a gyermek -láncfű,tyúkhúr fogyasztását is.Minden olyan méregtelenítő és tisztítókúra is fontos amely csökkenti a szervezet koleszetrin és zsír mennyiségét,ezek kiürülését.Hatásosnak tekintik ebből a szempontból a citrom,alma,paradicsom kúrákat,ha nem viszik túlzásba.A gyümölcskúrák meggyorsítják a szív-és érrendszeri betegségben szenvedők gyógyulását , a léböjt kúrák pedig gyorsítják a szervezet zsírlebontó folyamatait.A különféle tisztítókúrákról a Bőrgyógyászat c.honlapomon a www.termeszetgyogyaszat-3.eoldal.hu alatt talál bőséges ismeretanyagot a Tisztelt Olvasó.

Természetesen nemcsak az a fontos,hogy mit eszik az ember ,hanem az is ,hogy mennyit.A túl bőséges étkezés különösen a szív-és érrendszeri betegekre nézve veszélyes nemcsak azért mert a töménytelen táplálék megemésztése és feldolgozása túlterheli a szervezetet és elhízáshoz a zsírdepók feltöltéséhez vezet,hanem a túlevés felnyomja a rekeszizmot és kevesebb  helyet hagy a szívműködésnek.A helyzetében megváltozott szív erei megtörnek,romlik az ereken átáramló vér folyása és nő az infarktus veszélye.Fontos ezért,hogy inkább gyakran egyen a szívbeteg és kevesebbet.

 

Hozzászólások

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.